Alternativní pohony aut v Česku jsou zatím spíše investicí než nákupem

Fenoménem druhé dekády prvního desetiletí 21. století se stal hybridní pohon automobilu. Nemá cenu zde spekulovat, proč se tomu tak stalo, jednoduše je to fakt. Jestliže zrovna nepatříte, laskaví čtenáři, ke skupině lidí, kteří za vším, co se ve všehomíru děje, vidí spiklenecké teorie zájmových skupin, musíte přijmout fakt, že hybridní motory a alternativní pohony, v automobilovém průmyslu jen tak z titulků médii nevymizí.

img_189.jpg

Zatím však nákup auta, které má ve vnitřnostech pod kapotou nějakou tu elektriku, místo stoprocentního benzínového agregátu, je spíše investicí. Tedy úplně natvrdo řečeno – nákup rodinného auta s hybridním motorem není zkrátka zatím všeobecným děním. Stačí k tomu vzít pár údajů.

Zatímco průměrná mzda českého člověka za rok 2010 dosáhla částky necelých dvaceti čtyř tisíc korun, vyjde nejlevnější model Fabia kombi pro průměrnou rodinu, podle aktuálního ceníku, na 264 900 korun. Rodina tedy musí šetřit celých 11 měsíců, aby si čtyřkolového plechového miláčka pořídila. Jenže u hybridních vozů si takzvaně trhat od úst musí ještě déle.

Toyota Prius
Jedním z nejprodávanějších vozidel v kategorii hybridních vozů je Toyota Priue. Zdroj: www.toyota.cz.

Model Toyta Prius, který se podle prodejců aut v Evropě v kategorii hybridních vozů řadí mezi nejprodávanější, totiž spolkne ve výbavě, která se nářadí do luxusu 639 000 korun. A to je 26,6 měsíčních platů, tedy více než dvojnásobek času, který je nutný k pořízení benzínového modelu Fabie.

Levněji vyjdou modely elektrických vozů, jejichž pořizovací cena se v některých případech blíží cenám benzínových motorů. Problémem ale v tuzemsku s elektrickými autíčky je zatím dost fatální – chybí totiž zatím vybudovaná infrastruktura dobíječek, které by zajistily třeba plynulý přejezd po české pověstné ose z Aše na slovenské hranice. Ale i tady se blýská na lepší časy a záměry firem investovat do nabíjecích stanic pro elektromobily se především v posledních měsících v médiích střídají doslova jako počasí v roce.

Výhody a nevýhody alternativních pohonů motoru

Propan-Butan

Nevýhodou je provázanost ceny propan-butanu s ropou. Jde ale o dnes nejvyužívanější alternativní pohon pro auta. Podle některých propočtů je pokles provozních nákladů oproti benzínovému motoru až třetinový. Experti na motory tvrdí, že přestavba na propan-butan je jednoduchá, ale drahá. Za nevýhodu lze považovat i mírný pokles výkonu motoru.

Zemní plyn

Jde o nejlevnější alternativní pohon z dosavad-ních možných. Přestavba motoru je ale dosti nákladná. Někteří odborníci považují za nevýhodu nízkou dojezdovou vzdálenost, která je přibližně 250 km na jedno „natankování“.

Bionafta

FPřekážkou hojnějšího využívání bionafty je nedostatek ploch pro pěstování využívaných plodin a v důsledku toho nedostatek zásob biomasy pro výrobu bionafty. Tento zdroj je tak v tuzemských podmínkách spíše okrajovou záležitostí.

Elektromobily

Vážnou nevýhodnou elektromobilů jsou těžké baterie, pomalé nabíjení, krátký dojezd, většinou jen do 100 km na jedno nabití a zatím neucelená síť nabíjecích stanic. Výhodou může být naopak cenová úroveň modelů, která se přibližuje v některých případech benzinovým autům.

Vodíkový pohon

 I když se často označuje jako palivo budoucnosti a jeho zásoby jsou nevyčerpatelné, ceny se zatím pohybují v příliš vysokých hodnotách, aby byly vodíkové pohony dostupnější. Problémem je také podle odborných serverů náročná výroba motorů.

I když se informacemi o alternativních pohonech aut v posledních měsících roztrhl pytel, ne vždy je jasné, o čem je řeč. Proto pro připomenutí – alternativním pohonem motorů aut se rozumí vše, co žene auto dopředu a není to ropný derivát. Může tak jít o  propan-butan, zemní plyn, bionaftu, elektrický pohon, či vodíkový pohon. Buď, jak buď, klasickému benzínu roste přímá konkurence, v podobě dalších nových zkratek u kolonek paliv pro auta, jako CNG, nebo LPG.

A statistiky, které média ráda zveřejňují, začínají být i pro českou kotlinu. Například deník Hospodářské noviny na začátku letošního dubna zveřejnil zprávu, že osm pump společnosti Benzina bude mít v nabídce stojánky pro CNG, tedy prodej zemního plynu. Čtyři pumpy pak začnou plyn prodávat ještě letos. Problematická infrastruktura není ovšem jediným negativem v případě CNG paliva. Tím dalším je třeba to, že většina velkokapacitních parkovišť ne vždy umožňuje parkovat v garážích. Na některých vjezdech do garáží je totiž vjezd aut na LPG či CNG zakázán.

Sečteno podtrženo – alternativní pohony aut mají v tuzemsku často dveře otevřené. Většímu zájmu zákazníků však brání nejen často vyšší pořizovací náklady aut, ale i překážky technické a problémy s vybaveností silnic na alternativní pohony. Argumenty o tom, že alternativní paliva jsou ekologičtější a méně závadná pro život na Zemi jistě platí, i když čeští zákazníci je zatím spíše neslyší. A tak pokud nejste přímý odpůrce aut s jiným, než benzinovým motorem a můžete si to dovolit, zvažte, jestli není levnější jezdit třeba na propan-butan.