Každá 5. pozvánka uspěla - na mamograf loni přišlo o 120 tisíc žen více než před sedmi lety

06.07.2015 | redakce | Tiskové zprávy
Každá pátá pozvánka, kterou loni VZP poslala svým klientkám s výzvou, aby nepodceňovaly hrozbu rakoviny prsu a nechaly se preventivně vyšetřit, se setkala s úspěchem. Celkem takto v uplynulém roce největší tuzemská pojišťovna pozvala na vyšetření přes 318 tisíc žen, z nichž skoro 62 tisíc pak skutečně přišlo na mamografické vyšetření. Tím lze zjistit nádor už v počátečním stadiu, což může snížit úmrtnost o třetinu. Ročně přitom umírá v Česku na rakovinu prsu kolem dvou tisíc žen.
VZP_01_100×90.gif

Při srovnání let 2013 a 2014 se počet všech klientek VZP, které přišly v daných letech na preventivní mamografické vyšetření (tedy ať již na pozvánku či samy od sebe), zvýšil jen o zdánlivě nevýznamných 5 % (z 372 na 390 tisíc).

To je však výrazně zkresleno tím, že už v roce 2013 udělala VZP mimořádnou preventivní akci, při níž nabídla zaplacení mamografu i těm ženám, které by na to ještě vzhledem k nižšímu věku neměly ze zákona nárok a musely by si tedy vše platit samy. Tuto nabídku využilo v roce 2013 skoro 27 tisíc klientek VZP. Nebývalý zájem o prevenci rakoviny prsu tehdy podpořil příběh hollywoodské hvězdy Angeliny Jolie, která zveřejnila, že si nechala kvůli velkému vrozenému riziku rakoviny odstranit obě mléčné žlázy.

 

vítěz testu finančních poradců
Udělejte správné rozhodnutí ještě dnes a chraňte své zdraví s vítězem testu finančních poradců. Sjednejte si bezplatnou a nezávaznou konzultaci Vašich možností kliknutím zde

 

Pětiprocentní nárůst v roce 2014 je tedy proto třeba vnímat jako nárůst vůči roku, kdy už byl počet mamografických vyšetření enormně zvýšený mimořádnou preventivní akcí VZP. V předchozích letech byla docházka žen o desítky až stovky tisíc nižší (rok 2008 – 273 tisíc žen, 2009 – 250 tisíc žen, 2010 – 318 tisíc žen, 2011 – 327 tisíc žen, 2012 – 347 tisíc žen).

Kolik klientek VZP přišlo na mamografické vyšetření v letech 2013 a 2014

2013 2014 2014/2013
Praha 38 756 39 773 102,6%
Středočeský kraj 39 073 41 773 106,9%
Jihočeský kraj 23 538 27 114 115,2%
Plzeňský kraj 21 762 21 320 98,0%
Karlovarský kraj 12 169 13 063 107,3%
Ústecký kraj 31 911 34 085 106,8%
Liberecký kraj 20 051 19 889 99,2%
Královéhradecký kraj 20 188 21 569 106,8%
Pardubický kraj 20 002 22 273 111,4%
Kraj Vysočina 28 195 28 453 100,9%
Jihomoravský kraj 43 198 45 323 104,9%
Olomoucký kraj 19 449 20 043 103,1%
Moravskoslezský kraj 28 708 27 526 95,9%
Zlínský kraj 25 019 28 484 113,8%
Celkem 372 019 390 688 105,0%

 

Lepší obrázek proto dává úspěšnost adresných pozvánek, které VZP svým klientkám rozeslala. Ta dosáhla skoro 20 %. To je obzvláště dobrý výsledek už proto, že pozvánky se rozesílaly pouze těm klientkám, které na prevenci samy od sebe z nejrůznějších důvodů nechodí a lze je tedy z tohoto pohledu hodnotit jako skupinu, která příliš nedbá na své zdraví. Díky pozvánkám se ale i přesto podařilo každou pátou z nich na mamograf přece jen přivést.

Úspěšnost pozvánek, které VZP loni rozeslala klientkám ignorujícím mamograf

Pozváno klientek Kolik pozvaných přišlo Efektivita zvacích dopisů
Leden 27 421 7 163 26,1%
Únor 26 273 6 570 25,0%
Březen 30 349 6 861 22,6%
Duben 28 688 6 385 22,3%
Květen 28 898 5 726 19,8%
Červen 26 660 5 120 19,2%
Červenec 27 010 5 183 19,2%
Srpen 25 054 4 577 18,3%
Září 25 555 4 196 16,4%
Říjen 24 588 3 752 15,3%
Listopad 23 830 3 397 14,3%
Prosinec 24 034 3 037 12,6%
Celkem 318 360 61 967 19,5%

 

To, že největší úspěšnost měly pozvánky na začátku roku a poté kontinuálně klesala, souvisí téměř jistě s tím, jak celé věci věnovala pozornost média. Společný projekt ministerstva zdravotnictví a zdravotních pojišťoven totiž startoval loni na začátku roku. Zpočátku budil větší zájem médií (a jejich uživatelé se o něm tedy více dozvídali), tento zájem ale postupně klesal. Ukazuje se tedy, že média mohou sehrát významnou roli v přístupu veřejnosti k preventivním prohlídkám a pomoci tak zachraňovat zdraví a životy svých čtenářů, pokud o podobných akcích informují.